La Voz: Almería hadde ligaens dyreste tropp — men ikke den beste
Den lokale avisen La Voz de Almería leverer en knusende analyse av klubbens mislykkede sesong: UD Almería forvekslet pris med kvalitet.
UD Almería bar på en altfor tung bagasje gjennom hele sesongen, skriver La Voz de Almería i en krass oppsummering. Klubben hadde ligaens dyreste spillerstall, og dermed ikke bare en sportslig, men også en moralsk plikt til å bevise at de var et førsteligalag mens de fortsatt spilte i Segunda División.
Málaga representerte det stikk motsatte: De kom med en tom ryggsekk som en trener fra de lavere divisjonene fylte med entusiasme og skapte et lykkelig lag. Et lag — selve kjernen, det som virkelig betyr noe. For i fotballens ekstraordinære verden er det å skape et lag viktigere enn størrelsen på eller den økonomiske verdien av spillerstallen.
I Almería ble verdi forvekslet med pris, konkluderer avisen. Klubben hadde den dyreste troppen, det er sant, men den var ikke den beste — slik det ble hevdet fra alle hold gjennom sesongen. Det holdt å se på benken i hver eneste kamp for å forstå at UD Almería ikke hadde en tropp av overlegen kvalitet.